Vooral in de nieuwste kantoorgebouwen zijn de nieuwste snufjes aanwezig. Denk aan bijvoorbeeld elektrische zonverduistering, airco, licht, maar ook bureaustoelen of een elektrisch zit sta bureau. Deze kunnen extra comfort geven aan de werknemers en zijn soms een goed visitekaartje voor het bedrijf en nieuwe werknemers. Zijn al deze elektrische snufjes ook echt noodzakelijk voor een goede werkomgeving of gaat dit vooral om extra comfort?

Geconcentreerd aan het werk

Wanneer verwarming, airco, zonsverduistering, verlichting en noem het maar op allemaal automatisch geregeld worden zorgt dit ervoor dat de werknemers hier minder aandacht aan hoeven te besteden en ook minder afgeleid worden door bijvoorbeeld teveel licht, warmte of juist kou. Dit zorgt ervoor dat iedereen beter en geconcentreerder door kan werken wat uiteindelijk weer resulteert in betere prestaties. Het automatisch maken van meerdere factoren kan dus zeker een voordeel zijn op de werkvloer. Het enige wat niet in een automatisch systeem kan bewegen is dan de werkplek zelf. De bureaustoel en het bureau bijvoorbeeld. Maar met een elektrisch zit sta bureau is ook deze moeite minimaal voor de werknemer.

Is het echt nodig?

Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk en makkelijk, al die slimme snufjes op de werkvloer. Maar is het echt nodig om hier kosten in te investeren? Dat hangt natuurlijk ook af van het soort bedrijf. Van een multinational of technisch bedrijf worden eerder dit soort functies op kantoor verwacht dan bij kleinere bedrijven of start-ups. Al die snufjes zijn leuk, maar uiteindelijk hangen de prestaties natuurlijk af van de werknemers zelf en de samenwerking op de afdelingen. Daarnaast is er als alles elektrisch gaat ook een grotere kans dat er storingen in deze systemen ontstaan en de zonnewering dus bijvoorbeeld niet meer gesloten kan worden. Dit zorgt op dat moment juist voor meer problemen. Investeren in technische snufjes is dus een van de laatste dingen waar naar gekeken kan worden als het gaat om het verbeteren van de kantooromgeving.